Opdracht plaatsen Inschrijven als monteur

Een waterpomp komt enkel voor bij door vloeistof gekoelde voertuigen. De waterpomp is een essentieel onderdeel ter behoeven van het koelen van de verbrandingsmotor om oververhitting van de motor te voorkomen. De waterpomp is doorgaans op het motorblok gemonteerd, en wordt aangedreven door de V-snaar of de multiriem. De waterpomp pompt koelvloeistof door het zogenaamde koelsysteem dat bestaat uit de ruimtes tussen de cilinders, de buitenkant van het motorblok, de koelwater slangen en natuurlijk de radiateur. Zodoende voorkomt de waterpomp dat de temperatuur in de motor dusdanig hoog op kan lopen dat deze de cilinderkop en andere componenten van de motor onherstelbaar beschadigen.

Het is dus belangrijk dat de waterpomp goed functioneert. Maar gek genoeg kan de waterpomp bij moderne auto’s nauwelijks onderhouden worden. Wel is het belangrijk regelmatig de hoeveelheid koelvloeistof te pijlen en indien nodig deze bij te vullen of eventueel te verversen. Daarbij is het belangrijk dat u ten allen tijden een koelvloeistof gebruikt die door de fabrikant wordt voorgeschreven. Op deze manier voorkomt u dat het metaal van de waterpomp aangetast kan worden door bestanddelen in de koelvloeistof. Dit is eveneens belangrijk als u de koelvloeistof wilt verversen.

Ondanks dat er nauwelijks onderhoudsmogelijkheden voor de waterpomp zijn kan het voorkomen dat er defecten optreden. In dat geval is reparatie vaak geen optie en moet de waterpomp in zijn geheel voor een nieuw of tweedehands exemplaar vervangen worden. Daarbij worden ook de pakkingen vervangen die voor een goede, waterdichte afdichtingen met het motorblok moeten zorgen. Afhankelijk van de plaats waar de waterpomp is weg gebouwd, kan het relatief eenvoudig zijn om een waterpomp te vervangen.

U herkent een kapotte waterpomp als er een lekkage is ontstaan aan de waterpomp en er leksporen onder de auto of over de motor zichtbaar worden. Daarnaast kan het zo zijn dat er slijtage aan de schoepen is opgetreden omdat de koelvloeistof niet goed door het koelsysteem kan worden gepompt. In beide gevallen is het raadzaam dit snel te controleren om onherstelbare schade aan andere motor componenten te voorkomen.